خالو أحمد الصباغ

مدونة أحمد الصباغ ترحب بكم .. من الآن لكى تستطيع أن تعبر عن أرائك وغضبك من الاحتلال ومن النظام الحاكم .. فعليك أن تمتلك مدونة .. وحجر .. وحذاء Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed

Jun 7, 2007

تحياتى لكلية الزراعة..

أيتها الدار سلامى أليكى أرسله
أيتها الدار أشعارى أليكى أهديها
وقلبى الظمأن لمرآك ملآن
بألحان حب ينشدها ويحكيها
قد حملت مهجتية منك أشواقً
ولما زادت أشواقى أخفيها
أيا دارُ راعتنا فما زلنا
ننشد الأحلام فى أياديها
ودارٌ شيدت فى النفوس عزائم
وأمالاً ما كان الدهر يثنيها
حبى أليك يا دار الزراعة إنما
لا أصف أشواقى فالأيام ترويها
وسلامى إلى صحبة ملأت بها عينى
تبدد أحزان قلبى وتمحيها
وسلامى إلى معلم طاف بخاطرى
أن ألثم يداه بقبلتى وأطريها
قد قمت أليه أوفه التبجيلا
فقام لنفسى يعلمها ويزكيها
أيا دارا جعلت العلم فبلتها
وذكرت بأنوار العلوم ناسيا
فلتذكرى أيتها الدار أيامنا فإنا
قد أمنا على الذكرى أن تذكريها

أحمد الصباغ
1999
كلية الزراعة جامعة القاهرة

6 comments:

Arabic ID said...

أنا كنت فى الكية فى نفس السنة دى 1999
أ،ا خريج 2000 والمفروض 1999 مفهوم طبعا

انت أشعارك حلوة طبعا وأنا معاك ان الكلية لها سحر وأسر يشغلنا بها طوال العمر ولحد دلوقتى كل ما أعدى أبص مين أعرفه جوه

أنا سعيد أنى مريت على البلوج بتاعك لانك شاعر تمتلك حرفة ولأنك من كلية الزراعة وايميلى هو اسم البلوج بتاعى بس فيه نقطة ما بين الكلمتين
arabic.id
ابقى عدى عليه وقولى رأيك فى كتاباتى المتواضعة عليه

وشكرا

Anonymous said...

انا بقى خريجة زراعة
ج القاهرة
ورسبت بها سنتين دة مش لانى فاشلة لالالالالالالالالالالالالالالا دة لافشل التعليم اصلا
يعود يزودونا ويعودنا بالكورسات الدراسية وفى الاخر لاموخذة بناخد على اقفانا
وليس لنا اى قيمة شكرررا

أنا المصرى said...

اجدع ناس خريجين كلية زراعه صحيح مش لاقيين شغل فى اى قصرية زرع حنى بس بنعمل مدونات على الأقل
www.a7eh.blogspot.com

shadia said...

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
انا اسمى شادية انا خريجة كلية الزراعة جامعة عين شمس بس قسم غلوم الاغذية طبعا بتوع الزراعة دول اجدع ناس ,انا بشتغل فى زراعة الانسجة النباتية بالهندسة الوراثية فى مركز البحوث الزراعية عاجبنى اوى كل الى انت كاتبة بجد عظمة انا لسة بقرأ بس حاجة عالية اوى انا نفسى نبقى اصدقاء سلام يا استاذ احمد

Ahmed Al-Sabbagh said...

أهلا بيكى يا شادية
اتشرفت بيكى كتير
واتمنى دوام الصداقة

Rannona said...

وسلامى إلى صحبة ملأت بها عينى
تبدد أحزان قلبى وتمحيها

نادر قوي ان حد يفتكر كليته واصحابه
انا كليتى وحشتني قوي برده