خالو أحمد الصباغ

مدونة أحمد الصباغ ترحب بكم .. من الآن لكى تستطيع أن تعبر عن أرائك وغضبك من الاحتلال ومن النظام الحاكم .. فعليك أن تمتلك مدونة .. وحجر .. وحذاء Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed

Jul 16, 2008

ميثاق الرفض



شاعرتى الصغيرة
قد فكت [رباط] حــــذائها
فأشرت : أربطيه
فتجاهلتنى
علمت فيما بعد
أن هذا .. ميثاق الرفض

أحمد الصباغ

35 comments:

صاحبة الرباط المفكــوك said...

ميثاق رفض!!!
ام ميثاق مكابرة
لا يهم .. ففي النهاية
لا يزال الى الان غير معقود
وسيظل
ــــــــــــ,,

أمضاء::

اول تعليق لازم يكون بتاعي .. مش انا صاحبة الرباط المفكوك
وده احدى سماتي ومن يوم ياصباغ ما صورتني كده وانا بحاول اعود نفسي بس برضو بيتفك ومش عارفة اربطه ولا اعود نفسي على كده
بس اوعدك هحاول أتعود

نعكشة said...

كدة هتتشنكلي؟؟؟ :D

مكابرة و رفض كل دة من روباط الشوز ؟؟؟؟؟؟؟؟

مع إني مفهمتش وجهة النظر في المكابرة و الرفض في الرباط

بس ان شاء الله هتربطوا في يوم من الايام

و نصيحة اخوية : هتتشنكلي يا بنتي اربطية

معلش دخلت كدة في النص
بس مكنتش فاهمة و حسيت الموضوع عميق

دمت سالم

سلامٌ عليك

حاتم عرفه said...

الكاوتشي عاجبنى قوى يا إبراهيم
قول ل سعاد تسأللى على واحد ولادي مقاس 46 بس على أزرق ..
أنا بحب كتير أمشي بالرباط مفكوك على فكرة..
مش ميثاق رفض لكن على سبيل إنه كدة كدة هايتفك.. أوجع قلبي ليه..
تحياتى لتدوينتك ولحذائها..

على رأي المثل..
نهارنا زى ال........ -واخلى بالك يا حسين؟

GiGi said...

مش لازم يكون انها ماربطتش الباط ان ده بقى ميثاق رفض
ممكن فى اي ظروف هى السبب فى انا ماتحطش فى دماغها او انها تنفذ وجهه نظرك

فاتيما said...

أنا صعبان عليا بس إنها تتكعبل
إيه
إتكعبلت ؟؟
طب خلاص
طب يا بنى عملت إيه عشان صاحبة الرباط تكابر و تعاندك ؟؟
أكيد عملت حاجة زعلتها
لم الدور بقى
و ربنا يديم الود
تحياتى

whisper TaNgOoO said...

واضح ان الموضوع ليه مغزى اكبر من رباط الشوز
بس عامة بداية الحرية بتبتدي بالرباط

Vague said...

ماهو يإما انتوا فاهمين وانا جاهل

ياإما انتوا بتهزروا وانا اللى مش فاهم برضه


بس انا حاسس انك بتنصح واحدة لم تتقبل النصيحة...

يبقى انت كده عداك العيب ..وكل واحد زنبه على اللي جنبه

تقبل تحياتي
ادم

appy said...

عارف بجد احلى حاجه حسه انها بتلبس مقسات اطفال
وبعدين انا منكن اساعد فى ربط الرباط يعنى يا احمد ههههههههههههه

رحــــيـل said...

اممممم

من الواضح فعلا ان الموضوع كبير

على راى حاتم عرفه
مهو كده كده هيتفك
بس لو اتربط جامد عشان مش يتفك
مش هيتفك

انا شخصيا كرهت كل الكوتشيات اللى برباط
هههههههههههههه
تحياتى لك يااحمد

كلبوشستان said...
This comment has been removed by a blog administrator.
رامز عباس said...

تعرف يا احمد

ان اللي علقوا

هنا دمهم خفيف الكل عاوز الرباط والكوتشي


واللي يقول الحب مفيوش مكابرة


الحب مقامرة كبيرة


واحنا بنخشر علشان الفيش مش كفايه




سلمتك من البرد يا كبير ا لعيله



المهم بالنسبه لرباط


الكوتشي انصح بالربط احسن متغوص في شارع مكركب ويبقي منظرة وحش

حمامة said...

جميلة
بسيطة

اول مرور

لا مش اول مرور خالص
بس اول تعليق :)

ست البيت said...

رباط حبيبي اتفك...مديت اديه ا ربطه...
شخطت بخفة ودلع...وقالي مش حربطه
الحلو لما وقع.. رباط حبيبيه فك
قلت اما اربطه ...حبيبي مني فك...
يا سيدي اما ان تقبل الكوتشي برؤباطه المفكوك ..واما ستضطر آسفا إلى الفكاك

semsem said...

جزمه ايه
ورباط ايه
انا فين
انت مين
انا ايه اللى جابنى هنا
ايه ده
انا مش فاهمه حاجه ليه

البت قباحة said...

مفيش جزمه صفرا من غير رباط
احنا لسة هنربط

طب شبشب بصوباع

اقولك زحافى

اهو طراوة برضو
الدنيا حر يا جدعااااااااااااااان

ااااااااااااه
مقاسى 39-40 لو سمحت

تشااااااااااوووووووووووووو

وينكى said...

انا هاريح نفسي
وهالبس شباشب على طول
عشان مافيييييش فايده

بسنت said...

ممكن نقول بردوا انه ميثاق لتطويل النقاش
وعدم حله مباشره اى ربط المفكوك
يعنى نترك جزء مربوط وجزء سايب كدا بيبان انه وسط مش كله مربوط ولا كله سايب
انا شفته مش ميثاق رفض قد هو ميثاق لفرض رأى الفرد نفسه بدون نصايح من حد
فى فكره هنا جميله فعلا

نونو said...

انصحك تعتبره تقل
والتقل صنعة
عاود الكرة
المهم تكون ناوي على الخير
تمنياتي بالتوفيق

مصــــري..!! said...

يا خــــــــال

كل ده عشان الرباط مفكوك
لأ وايه ما ردتش اساسا
ما يمكن سرحانة ياخال
ما تبقاش بتتلكك بقي

خليك كووووووووول يامان

تحياتي
أسامة

Anonymous said...

awlan nice post
w b3deen f r2yee hya shwyet mokbra 3la 7bet 3'roor collection y3ny.

ANA b2a Sa7bet Sa7bet el robat el mfkok

hesham said...

صباغ باشا

شفت بقى الموضوع ده فكرنى بحاجة مهمة

ماتنساش فى الوصية
مع الماج و سماعات الكومبيوتر و الماوس
(فاكر الحاجات دى طبعا اللى اتفقنا عليها فى الفيس بوك)

ياريت بقى تضيف لى على الحاجات دى فى الوصية جزمة من غير باط من بتوعك و معاها رباط احتياطى على سبيل التعويض يعنى عن ان الجزمة من غير رباط

و ربنا يقومك من نزلة البرد بالسلامة

و يديك طولة العمر

و يجعله عامر يا خال

مع خالص تحياتى لصاحبة الرباط المفكوك و كل الاخوة المتضامنين مع ميثاق الرفض عن طريق فك الرباط

تحياتى
هش

Ahmed Al-Sabbagh said...

صاحبة الرباط المفكوك

لازالت صورة الرباط المفكوك من اكثر الصور التى اعتز بها فى ارشيف صورى

Ahmed Al-Sabbagh said...

السادة المعلقين الاعزاء

اشكركم بشدة على التعليقات الجميلة
ويبدو ان البوست كان غامض بعض الشئ
وتجد ان كل تعليق يرى التدوينة بمعنى مختلف تماما عن الاخر
تحياتى لكم
:)

ست البيت said...

يبدو انها تعشق الحرية ،،ومن الصعب أن تلزمها برباط حتى إن كان رباط(الشوز)ولأن جميع الأربطة تلزم أن تربطها بشدة حتى لا تنفك (وفي الغالب بتفك)فهي لا تريد أن تتكبد عناء المحاولة
من الأفضل أن تجرب الكوتشي أبو لزق أفضل

L.G. said...

تصدق أنا افتكرتك بتتكلم عن وثيقة البس هس الاعلامي وده رمز الرفض للتقييد

دنا دماغي راحت لبعــــــــــــــــــيد

ليالى said...

gamda ktabatak awe .
3agabak bta3et elba7r wala el eye contact ?ya ret tawde7 aktar 3shan ana lesa mobtadea2a.thnx for comment.

Anonymous said...

Hello, i read your blοg оccasionally and і оwn a
ѕіmilаr one anԁ і was juѕt
wondегing іf you get a lot
of spam comments? Ιf sο hoω do уou stоp it,
any plugin oг anуthing you can recommеnԁ?

І get ѕo much lately іt's driving me mad so any help is very much appreciated.

Here is my blog safes

Anonymous said...

Ηoωdy great website! Does running а blog like thiѕ take a lоt
οf ωoгk? I've virtually no understanding of computer programming however I was hoping to start my own blog soon. Anyways, if you have any suggestions or tips for new blog owners please share. I know this is off topic nevertheless I just had to ask. Appreciate it!

Check out my blog; cure heartburn fast

Anonymous said...

Please let me knоw if yοu're looking for a article writer for your blog. You have some really great articles and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to wrіte ѕomе material for уοur blog in exchange foг
а lіnk bаck to mіnе. Please ѕhoot mе an email іf intеreѕtеd.
Thаnks!

my web pagе: how to lose belly fat fast

Anonymous said...

My ѕpоuѕe аnd I stumbleԁ οveг here
ԁifferent website anԁ thought І shοuld check things οut.

I lіkе what I sее so i аm јuѕt
follоwіng уоu. Look foгwaгd to loοκіng over
youг web page for а ѕеcοnԁ timе.


Viѕіt my webpage; bigger breasts

Anonymous said...

Hey there would you mind lеtting me know which webhоst you're using? I've
loaԁed yоur blog in 3 сompletely different browsers аnd I muѕt ѕay this blοg loаds a lot quicker then
most. Can you recοmmenԁ a goοd web hoѕting provider аt a
fair price? Kuԁοs, I apргeciаte
іt!

Here is mу web page ... a fast way to lose belly fat

Anonymous said...

Hi terгific ωebsitе! Does running a blog ѕimilaг tо this taκe a large amount of ωork?
I have vеry little expertise in coding but I had been hopіng to start my own
blоg in the neаr future. Αnуway, should you have any suggestіons
or tіps for new blog оwners pleaѕe share.
I understand thiѕ is οff ѕubϳect howevеr I juѕt needed to asκ.
Сheeгѕ!

my web-site fastest way to lose belly fat

Anonymous said...

Ηі, I do thіnk thіs is an excellent
web site. I stumbleduрon it ;) Ӏ will
comе bаck onсe again sinсe
I bοοk-markeԁ it. Mοney and freеdοm iѕ the grеаtest wау to change, mау you be rісh anԁ сontіnuе to
help other peoрle.

Vіѕit my sіtе spa days birmingham

Anonymous said...

Hmm it appeаrs like yοur blоg ate my firѕt comment (it wаs suρer
long) so Ι guess I'll just sum it up what I wrote and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
ӏ tοo am an aspiгing blog writer but I'm still new to the whole thing. Do you have any helpful hints for novice blog writers? I'ԁ genuinely аppгeсiatе it.


my homepagе: car locksmith

Anonymous said...

Ηеy theгe! Do you uѕe
Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm undoubtеdly enjοying уour blog аnd lοok forward tο new posts.


Mу web-sitе :: how to lose belly quickly