خالو أحمد الصباغ

مدونة أحمد الصباغ ترحب بكم .. من الآن لكى تستطيع أن تعبر عن أرائك وغضبك من الاحتلال ومن النظام الحاكم .. فعليك أن تمتلك مدونة .. وحجر .. وحذاء Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed

Jan 13, 2009

دعوة للتمرد..أم كلمة حق؟


محــــتاج آرائكــــم
دى الفتوى التى أصدرتها جبهة علماء الأزهر تحت عنوان فتوى في بيان بشأن الضابط المصري القتيل وبصراحة دماغى لفّت وأنا بقراها ووقعت فى حيص بيص .. وبالتالى قررت اللجوء لحضراتكم لمناقشتها .. وأسمع آرائكم فيها .. بجد .. فى أشد الاحتياج لسماع آراء ناس من تيارات مختلفة فى الفتوى دى.. الله يعمر بيتكم

إلى الضابط المصري البائس الذي ذهب في حظِّ سايكس بيكو وطاعة غير الله
لقد آلمنا أن يذهب مثلُكَ في طاعة غير الله بعد أن رفعت سلاحك في وجه شقيقك الفلسطيني الذي آوى إليك فرارا مما يلقى من عدوك وعدوه، على رجاء أن يجد منك ما كان يلقاه من أمثالك الغياري على شرف العروبة وعز الإسلام فإذا بك تشهر السلاح في وجهه فتقتله وأنت له ظالم طاعة لأوامر جائرة، وتعليمات فاجرة،  فرخص دمُك، لأنه كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا طاعة في المعصية" وضاعت في الضلال حياتك، لأنك لاَعنْ عروبة كنت مدافعا،ولا لدين كنت عاملا، "والمسلم أخو المسلم، لايظلمه ولايخذله، بحسب امرئ من الشر أن يحقر أخاه المسلم كلُّ المسلم على المسلم حرام، دمه، وعرضه، وماله"، قتلت أخاك على حقه فذهب شهيدا، لأنَّ من قُتِل دون ماله فهو شهيد، ومن قتل دون عرضه فهو شهيد" ثم قُتِلْتَ أنت في غايةٍ رخيصة، هي الدفاع عن حدود وضع خطوطها الكافرون، الذين قسَّموا أرضنا بما عرف بالمجرمين سايكس بيكو، لينفردوا بنا واحدا بعد الآخر، وأرضنا في دين الله واحدة، فإذا بك تسقط فيما سقط فيه ساسة الحزب الذين حادوا الله ورسوله، فاستجاروا بأعدائهم من أوليائهم وإخوانهم،فذهبت حياتك في غير شرف، وقُتِلت قَتْلَ الصائل، فقد أخرج النسائي واحمد بسند صحيح عن أبي هريرة قال: جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: يارسول الله ،أرايتَ إنْ عُدِىَ على مالي؟ قال: "َانْشُدِ الله"، قال: فإن أَبواْ عليَّ؟ قال "انشُدِ الله"، قال: فإن أبوْا عليَّ، قال:"فانشُدِ الله"،قال :فإن أبوا عليَّ؟ قال صلى الله عليه وسلم" فقاتل، فإن قُتِلتَ ففي الجنة، وإن قَََتلْتَ ففي النار".
وعليه :
فإننا نُحذِّر كّلَّ جنديٍّ وضابط من جنود مصر أن يخسروا شرفهم الفريد بأن يندفعوا في إطاعة الأوامر الصادرة إليهم بغير أن يعرضوها على دينهم وقلوبهم ،فإنه لاطاعة في المعصية، وليست حياة واحدٍ منكم بأغلى من حياة إخوانكم المستضعفين وغير المستضعفين الفلسطينيين، والمسلمون أمة واحدة، يسعى بذمتهم أدناهم، وهم يد على من سواهم" وحتى لاتخسروا الدنيا والآخرة. 

وإلى الموظفين من بعض الشيوخ الذين لايزالون يلزمون جانب الصمت، ويخرصون خرص القبور، فرضوا لعمائمهم أن تكون على أصنام، إنَّ سِمَنَ الكيس ونُبْلَ الذِّكرِ لا يجتمعان.
وإلى دهاقين السياسة في مصر وغيرها :
مانال باذلٌ وجَهَهُ بسؤاله
عِوَضاً ، ولو نالَ الغِنى بسؤاله
صدرعن الجبهة في غرة المحرم 1430هـ الموافق 29ديسمبر2008م.
منتظر آراء حضراتكم عن مدى صحة الكلام ده

20 comments:

هيثم أبوخليل said...

الأخ أحمد الصباغ ..هذه الفتوي الهامة يجب أن تقرأ بالتزامن مع الأحداثالمحيطة بها وبشهادة الدكتور عبد القادر حجازي أمين عام لجنة الإغاثة والطواريء بنقابة أطباء مصرالذي كان موجود لحظة الضرب عندمعبر رفع ... يا سيدي إسرائيل ضربت الجدار فحدثت فيه فتحة كبيرة فلجأ العشرات من الفلسطينيين إلي الحدود المصرية وهناكمن أراد العبور داخل الأراضي المصرية منتهز الفرصة لشراء طعام وأغراض فأمر الظابط القتيل الجنود بتوجيه مدرعةتقف علي الحدود بضربالمتسللين بالنار فقتل منهم شاب وجرح أربعة فقام أحد الفلسطينيين يقال أنه والد الشاب بقتل الظابط وهذه أسضاً رواية الكاتب الكبير فهمي هويدي ... أنا مع هذه الفتوي وأتفقمعها لأن الحدود هذه صنيعة إتفاقية مشبوهة هي إتفاقية سايكس بيكو كما جاء في الفتوي والظابط هو من بدأ بإطلاق النار علي أخوه المسلم الهارب من جحيم الأعداء ... والله أعلم

المستنصر بالله said...

اعتقد ان طاعه اولى الامر واجبه حتى لا تحدث فتنه وهناك حديث لرسول صلى الله عليه وسلم فيما معناه ان طاعه ولى الامر واجبه حتى وان كان ظالما خير من فتنه لان الفتنه هاتؤذى الجماعه
ولكن موته ليس بشهادة
لاننى قرات فى كتاب فقه السنه ان الفئه الباغيه قتلاهم ليسوا بشهداء
ويعتبر هذا الجندى من الفئه الباغيه
والله اعلم طبعا

ستيته حسب الله الحمش said...

شوف انا مصدقتش روحت دخلت على موقع جبهة علماء المسلمين برضه مش مصدقة
تسألني ليه يا كابتن لطيف؟
اقول لك من كتر الموازنات اللي في كلام كل الناس بما فيهم الشيوخ اصبح صعب علي جدا اني اصدق ان لسه فيه حد لا تأخذه في الله لومة لائم
وبعدين تذكرت حديث الرسول صلى الله عليه وسلم "الخير في وفي امتي الى يوم القيامة" فابتديت اصدق شوية صغننه كده
احنا اتعودنا من العواجيز اللي زي كده اننا لما نقول رأي يكون احد اتنين
يا اما ينتمي لحزب او جهه معينه وده رأيه بيبقى تبع لسياسات لجنة السياسات والحيزبونات
يا اما مستقل الرأي زي خلتك ستيته فتلاقيه مكر مفر مقبل مدبر معا
لكن اني الاقي كلام من ناس كبار بيقول للأعور يا أعور في عينه فسلمت يدي من افتى ومن كتب ومن نشره على الأنترنت
اسفه للتطويل وتحياتي

Che said...

الاصلح انهم كانوا يوجهوا الفتوى دى لاولى المر لو يبغون الاصلاح حقا ولا يكونوا كفقهاء السلطان مدامو غيورين على الدين اوى كده و ربنا يرحم الظابط الشهيد و يلهم اهله الصبر و السلوان

tarek momen said...

اذا التقي مسلمين بسيفيهما فالقاتل و المقتول في النار قالوا: هذا القاتل فما بال المقتول
قال النبي صلي الله عليه وسلم: انه كان احرص علي قتل صاحبه
رايي الشخصي ان حسابهم علي الله فنحن لا نعرف من بدا باطلاق النار علي الآخر
ومن كان في وضع اعتداء ومن كان يدافع عن نفسه
اما اللذي يحاولون تلوين الموضوع ليوافق اراءهم السياسية فلينتقم الله منهم
النقطة الأخيرة اني اؤيد بيان الجبهة في موضوع الحدود المصطنعة فكما اني من حقي ان انتقل الي الصعيد او الأسكندرية فمن حقي ايضا ان اذهب لفلسطين او السودان طالما لم ارتكب جرما او اخالف قانون

عاشقه وغلبانه said...

ايه اللخبطه دي .......!!
يعني الراجل راح كده لا دنيا ولا اخره
لا طبعا
ربنا رؤوف رحيم ونحسبه من الشهداء
انا اه ماليش اني افتي
بس الانسان كان بيأدي عمله وشغله وهو الدفاع عن حدود الوطن
ومعني كده ان كل المسلمين اللي ماتوا في حرب الخليج مش شهداء هما كمان
استغفر الله العظيم
انا هاروح اقرا تاني يمكن فهمت غ لط

آلام وآمال said...

جبهة الأزهر دي يا احمد قائم على أمرها علماء من المسلمين وصدور أي فتوى منهم لا تعتبر كرأي من احدهم
بمعنى ان فتواهم صادرة على اساس شرعي بحت لا صلة لها بالعواطف او التحيزات ولا بأي موقف شخصي

وعموما انا أؤيد هذه الفتوى
مع تعاطفي الشديد مع أهل هذا الظابط
وأسفي عليه هو شخصيا

النجمة الصامدة said...

سلام الله عليكم أخي

بداية

أعتقد والله أعلم أنه ليس من حق أي أحد منا إبداء رأيه في (صحة هذا الكلام)

لأن مناقشة هذا القول من حيث الصواب والخطأ يتطلب أشخاصا عالمين بالفقه مؤهلين للفتوى وردها وإبداء آرائهم بها

وربما أردت ان نُبدي ردة أفعالنا أو ما أثارته هذه الفتوى بنا أو رأينا من حيث أخذنا بها أم عدم أخذنا بها

فالصحيح أن تطلب رأينا كأشخاص معنين بفتوى لا كأشخاص محللين لها ومصوبين أو مخطئين لها

.....

ثم رأيي بناء على كلامي

أن الفتوى جاءت في وقت قلب فيه الإعلام المصري الدنيا رأسا على عقب بسبب مقتل هذا الضابط
ليدفع بالمجتمع لبغض الفلسطينين وتحقير دور المقاومين وبالتالي يخف الضغط على قليلا على النظام المتواطئ

فشهادة بعض الشهود العيان ومنهم د.عبد القادر حجازي
أكدت أن الضابط قتل بيد والد الشهيد الذي قُتل على ايدي الجنود المصريين ساعة فتح المعبر واندفاع الفلطسينين منه وليس لعامة الفلسطنيين بشكل عام او لحماس والمقاومين بشكل خاص علاقة بالامر

رأيي أن الفتوى جاءت في وقت رائع جدا لدحض هذه الاتهامات الكاذبة التي لا تهدف لشيء إلا لصرف الناس عن تعاطفهم مع المقاومة وتسهيل الطريق للنظام المتخاذل المتواطئ في تحقيق مآربه والتضييق على المقاومة

ثم

هذه الفتوى قول حق فيما يخص الضباط والجنود المصريين بشكل عام وتوجيههم إلى تمرير الاوامر على دينهم وقلوبهم قبل تنفيذها
وهذا في كل أمر وليس فيما يخص القضية الفلسطينية فقط
لأن حجة كل جنود الأمن المصريين في فعل أي شيء هذه الأيام
(انا عبد المأمور)
وهذه دعوة لان يصبح الجميع عبيدا لله وفقط


نهاية
اعتذر عن الاطالة وعدم ترتيب حديثي وذلك لأني في عجالة ولكن اجتذبني الموضوع للرد

شكرا جزيلا لك

dodda said...

!!!!!!
معلش يا خال هو الكلام ده مين الجهه اللى اصدرته؟
دى جماعه مش كده ملهاش اى علاقه بالازهر لان فى الاول اختلط على الامر


عموما انا بقولك بكل صراحه الكلام ده بالنسبه لى كلام فارغ
ومش فتواهم بانه مش شهيد او فتوى اى حد تانى مهما كان انه شهيد هى اللى ليها حكم فى الموضوع ده
دى حاجه بايد ربنا

ربنا اعلم بالنيه
وكمان انا اصلا بقى يجيلى ارتكاريا من كلمه فتوى
كل من هب ودب بيفتى لما بقت فته

هل يضير الشاه سلخها بعد ذبحها
حتفرق ايه انهم يقولوا شهيد او لا؟؟؟؟

AhMeD RaDy said...

لا بجد .. معقول .؟؟ الكلام دا من مصر

اممممممم مش مصدق ان فى حد بيقول كدا من مصر ..؟؟؟

Ahmed Al-Sabbagh said...

بجد مش عارف أقولكم إيه
بس أعتقد ان تعليقات حضراتكم حللت الموضوع تماما ومتكاملة رغم اتفاقها

مهندس مصري said...

أنا متفق مع الفتوى دي من زمان من ساعة ما صدرت
و مستشهد بيها في بوست عندي
http://egyptioneng.blogspot.com/2009/01/blog-post.html
بس انت اللي ما بتجيش عندي بقى لك مدة
ابقى بص على البوستات الأخيرة عندي

و ياريت اللي يعترض على الفتوى دي يعترض بأدلة شرعية من الكتاب و السنة
مش يعترض و خلاص
لإن ده رأي شرعي و لا يفنده سوى رأي شرعي آخر أقوى منه دليلاً و حجة

شيرين العقالد said...

السلام عليكم اخى احمد
مشعرفة يا احمد انا حاسة اننا سيبين المشكلة الاهم وهى فلسطين وللى بيحصل فيها وماسكين فى الافرع فهذا الضابط المصرى اليوم فى دار الحق لدى الله وحسابه لدى الله لا لدى مشايخ الفتوى ......فلننظر امامنا ونبتعد عن النظر تحت اقدامنا ........وحسبى الله على كل من تعمد فرقة المسلمين واذاع البلبلة فى عقولهم ولو بفتوى ......
تقبل سلامى وتحياتى

ام احمد said...

خالو احمد هنقول ايه الضابط مفروض مطلوب منه ايه؟ ايوة ده اخ ومسلم طيب ماشي هنفتح ليهم وبعدين مهو ممكن سينا تحتل ويبقي فيه بلد جوه بلد وممكن ننضرب كمان والضابط ده مضربش نار ده انضرب عليه مستكترين عليه الشهادة ؟ انا جوزي ضابط والنبي كفاية اللي شايفينه احنا نساعد بكل قوتنا لكن اللي يقرب من بلدنا ندفنه الموضوع مش طاعة اوامر الموضوع حفاظ علي بلدناثانيا متضررين قوي كده نبعت ضباط وعساكر وسلاح يحربوا معاهم مهم لو جولنا هتبقي قضيتهم فين كفاية بقي الله يكون ف عون مراة الضابط ده وولاده التلاتة ام احمد

GiGi said...

اولا
اناسمعت للاسف اراء كتير من يوم استشهاد الضابط المصري
وانا بظن فى الله خيرا انه شهيد
طيب حاجه تانيه
انا سمعت الراي ده
دلوقتى من قاتل دون عرضه والحديث المعروف فهو شهيد
اعتقد ده كظابط حرس حدود ماينفعش حد يدخل من غير مايستاذنه
وبعدين معابر ايه اللى نفتحها انا ضد الكلام ده تماما نا لو ليا بيت ماينفعش اخويا يدخل من غير استئذان ده بفهمى انا
طيب مابال انا ده حرس اخطر بوابه فى مصر اللى بينا وبين اسرائيل
يعنى مخدرات وشباب ضايع
حاجه كمان
اسوء شئ لما يبقى انتمائنا مش لبلدنا وان فى احزاب عندها ناس بره اهم من بلدها
واعتقد انتم فاهمين هما مين وانا متاكده ان دول ليهم اتجاهات سياسيه هؤلاء العلماء
حاجه اخيره انا افهم ان فى طفل يهرب من القصف سيده راجل عجوز حتى لكن شباب جايين يعدوا الحدود لا لا طيب مين يحارب يعنى مين
ومش ده يبقى فر من الحرب
انا زعلانه جدا من كل اللى شتم مصر فى الفتره الاخيره
مصر غلطانه فى عدم طرد السفير غلطانه فى تصدير الغاز وغلط وكل حاجه
لكن مش غلطانه ابدا فى فتح المعابر والكلام الفاضى ده
وياريت نبص لكل الدول فى حد طلع شتم فى بلده وحكومته غير مصر
انا ادعى على ابنى ومش هقول اكره لكن هزعل قوي من اللى يقول امين
واسفه على التطويل وانى كتبت بوست مش علقت
تحياتى

dodda said...

تعليق التوتاله ده مش عاجبنى

وكل واحد فينا قال كلام غير التانى وانت تقول بنكمل بعض؟؟؟؟

لو سمحت اتعب نفسك شويه وفهمنى ايه الغرض من ورا الفتوى وانت ايه رايك فيها

dodda said...

ده مع احتفاظى برأيي الحكم لله وليس لاى مفتى

كمان انا مش بحب الفته

ست البيت said...

ولا دعوة للتمرد
انا مع رأي هيثم أبو خليل
وضد الحدود
وإقرأ البوست الجديد

Anonymous said...

بجد مهزلة حنبقى احنا والزمن عليهم والله يستاهل موته حتى لو كان مامور بدل ما نقف رجل واحد حناكل فى بعض فين رجولة المصريين قلبى معاكى يا فلسطين \\بسمة مسلم

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

السلام عليكم
لعيدا عن اتفاقي مع الفتوى او لا
الحساب ومنزلة المتوفى لله تعالى فلا احد دخل في نية وفهم هذا الضابط وقت اسنشهاده فلربما تم غسل ادمغتهم بحيث يرون الحق باطل والعكس وظن وقتها ان ما يقوم به هو الحق وقد يكون من ضمن من يساعد الفلسطينين ولكن نصيبه وسط الزحام وقتها ان تصيبه رصاصة
كما حدث ايام غزو العراق للكويت وفتاوىمن شيوخ كانوا يرسلوهم للجيش تؤكد ان وقوفنا مع امريكا هو ان ننصر اخانا ظالما او مظلوما فلا نعينه على الظلم بوقوفنا امامه بالطريقة دي
ونهاية ارى انه لا يصح اصدار هذه الاحكام كذلك تخصيصا لما فيها من جرح لاهل المتوفى فيكفي مصابهم كما حدث مع غرقى عبارات الهجرة خاصة وان ذلك في علم الله ويكفي بيان الحكم على العموم لو هناك خوف على احد ان يقع في ذلك فيما بعد من وجهة نظري الضئيلة هذا يكفي
عذرا على الاطالة