خالو أحمد الصباغ

مدونة أحمد الصباغ ترحب بكم .. من الآن لكى تستطيع أن تعبر عن أرائك وغضبك من الاحتلال ومن النظام الحاكم .. فعليك أن تمتلك مدونة .. وحجر .. وحذاء Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed

Dec 2, 2009

أين أيام لحمتى وكبابى ؟



إستقبلتُ العيد مثلى ومثل الملايين من عشاق اللحمة الذين لا يرونها سوا فى هذه الأيام المجيدة، وجوعت نفسى عدة أيام، حتى أستطيع إستقبالها بمعدة خاوية والإتيان على أكبر قدر منها، وحلمت ببرنامج غذائى دقيق أتنقل فيه ما بين اللحمة الضانى والبتلو والكندوز والعجالى، ثم جاءت أيام العيد المباركة فإذ بحنفية ضيوف تنفتح فى منزلنا.

وقد إشتاق جميع أقاربنا ومعارفنا فجأة لزيارتنا ووصل ودنا، فأتوا من كل فجٍ عميق، وإذ باللحمة التى حلمت بها على مدار شهر مشوية ومحمرة ومسلوقة قد تبخرت بين أيادى وأصابع الضيوف الفجعانين.

وأنا الذى تعودت أن أبدو أمام الضيوف كما لو كنت إبن ناس وعينى شبعانة، فلا أمد يدى إلا بعد أن يشبع الضيوف، وأتناول الطعام برفق ونعومة، وأحياناً كنت أشتكى صارخاً (هو الأكل لحمة تااانى أوووف عايز أغير شوية وآكل فول) .

الأعمام وأولاد الأعمام والخلان وأبناء الخلان والمخاليل المتشردين أولاد وبنات أخواتى قد أنقضوا على اللحمة بلا شفقة حتى خامس يوم العيد، فلم أستطع خلال هذه المعارك سوى الحصول على حتة (شغتة) بالكاد، وعضمة، وسط الأفواه المليئة باللحمة المشوية والمحمرة، والعيون التى يملؤها الجشع الغذائى والسعادة.

إستعوضت ربنا فى أمر اللحمة، وقررت إستبدال الأحلام الضانى بأحلام كشرية بالصلصة، ومررت خلال أيام العيد على كل محلات الكشرى فى شمال أفريقيا آكلاً اللوكس والإسبيشيال والعادة والكمالة وواضعاً الشطة والدقة والليمون وممارساً أكل الكشرى فى طبق وعلبة وكيس مخروم، وهكذا سمحت لى فجعة عائلتى الكريمة بالعودة إلى القليل من أيام الطفولة.

لكن الدرس الذى تعلمته، هو أن أزور جميع أقاربى عدة مرات قبل العيد بحيث يشبعوا منى، ويضيع إشتياقهم الشديد لى فى أيام العيد ولا يصبح لأحدهم حجة لزيارتنا الكريمة.

 وإلى اللقاء مع اللحمة فى العام القادم بإذن الله..

أحمد الصباغ

11 comments:

Wanda said...

انت كنت مسافر يعنى و لا ايه الحكاية؟؟
و بعدين اللحمة بتجيب النقرس زى البقوليات بتاعت الكشرى بالظبط
يعنى متقلقش :-)))))

الا ايه اخبار العيديات اكيد ادبست :-)

المهم عيد سعيد عليك و على بتوع الكشرى الى مسكتين بطون الغلابة :-)

صانعة الحرية said...

ههههههههههه
اضحك الله سنك
والله الكشرى احلى
وكويس ان حضرتك اتعلمت حاجه
اللحمه هتعلمك صله الرحم اهه
كل عام وحضرتك بخير يا خالو
والعيد الجاى تاكل لحمه براحتك

dr.lecter said...

انت وهييم يااحمد بجد

كل سنه وانت طيب

Dr. Kafy said...

معلش يا أحمد باشا
تعيش و تاكل غيرها.. قصدى و تاكل لحمة

بس تفتكر لو كثرت زياراتك لأقاربك ألن يزيد هذا شعورهم بأهمية رد الزيارة فى العيد؟

عموما جرب و زور مدونتى و شوف رد فعلى
ههههههه

الشجرة الأم said...

عض قلبي ولا تعض لحمتي ..

في الحقيقة أنا أعتقد أن اللحمة مضرة للصحة خصوصا إذا كانت مستوردة عشان كده لا أكلها إلا في المناسبات السعيدة فقط.. وأعزم نفسي عندهم بالذات في العيد

مهندس مصري said...

ههههههههههههه
كل سنة و انت طيب يا غالي

سومه...مجنونه فى بلد عاقل said...

والله يا صباغ لو شوفت اللحمه هنا كانوا الناس بيرموها ازاى استغفر الله يا رب بلاد النعمه فيها مهانه وبلاد لا تجدها
ربنا يهدى الناس ويصلح حالهم يا رب

فكرة من الزمن ده said...

جميل دعاء اللحمة ده
لكن يبدو ان دعائك غير مستجاب دعيت ودعيت وراحت عليك مقدرتش تطول غير شغتة
تحياتي

winner said...

أرجوك ما تقلبش عليا المواجع

زقطـوطـة said...

هههههههههههههههههههههههههههه
كل سنة و إنت طيب :))))

عيد الأضحى : أم اللحمة
:D

Anonymous said...

ههههههههه
اه ممكن يضيع اشتياقهم ليك لكن للحمه لاااااااا