خالو أحمد الصباغ

مدونة أحمد الصباغ ترحب بكم .. من الآن لكى تستطيع أن تعبر عن أرائك وغضبك من الاحتلال ومن النظام الحاكم .. فعليك أن تمتلك مدونة .. وحجر .. وحذاء Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed

Sep 30, 2010

ريحة جاز .. قصة تكملها أنت


نشأ حسام فى أسرة متحابة ولقى من الدلع والهشتكة الكثير فقد كان الإبن الولد على سبع بنات، وعندما بلغ حسام السادسة عشرة من عمره تنبأ إلى شئ خطير .. إن بيتهم ريحته جاز.

ستة عشر عاماً منذ أن فتح حسام عينيه على الدنيا يشم رائحة الجاز تملأ بيتهم ، لكنه لم يتنبه لتلك الرائحة فى صغره لإنه ولد فيها وعاش عمره دون أن تتغير تلك الرائحة .. رائحة الجاز.

ظل الموضوع يشغل ذهن حسام بشدة وحاول أن يجد له تفسيراً لكنه فشل فى ذلك، إلى أن قرر أن يسأل أبوه عن رائحة الجاز.

انفرد حسام بأبيه وقال له فى خجل : بابا عايز اسألك على حاجة .. فظن الأب أن الإبن يريد أن يسأله عن شئ يخص مرحلة المراهقة أو أن يطلب منه نقود لكنه فوجئ بأن حسام يسأله : إيه ريحة الجاز اللى فى البيت دى يا بابا.

فوجئ حسام بأن أبوه يغير الموضوع ولم يجبه، فإنفرد بأمه وسألها نفس السؤال وهل هو الوحيد الذى يشم رائحة الجاز أم الجميع يشمها، ففوجئ بأن أمه تقول: عايزين باكو شاى يا حسام وخمسة فينو.

سأل حسام أخته مريم عن سر رائحة الجاز فقالت الأخت : الله أكبر ، وراحت داخلة فى المغرب، سأل اخته تهانى فقالت : الأهلى عمل ايه فى ماتش انهاردة، وهكذا .. كلما سأل اخته من اخواته عن سر رائحة الجاز غيرت الموضوع وتهربت.

اشتعل فيه الفضول أكثر وأكثر ولم يستطع أن ينام أو يأكل ورائحة الجاز تملأ حياته يشمها فى كل ركن من أركان البيت وقرر أن
...........

إكمل أنت هذه القصة



هذه قصيرة قصيرة للأطفال وأبحث عن صاحب أفضل تكملة لها لكى نبحث أنا وهو عن أفضل من يرسمها
أحمد الصباغ

9 comments:

re7ab.sale7 said...

اممممممممم
دي اول مرة ادخل المدونة وانا دخلتها لما لقيت حكاية القصة اللي عايزنا نكملها اصل انا كنت ناوية اعمل في مدونتي نفس الشيء بس لما لقيت اني محتارة في نهاية قصة وقلت اكتب لها نهاية واشوف لو حد كتب ليها نهاية تانية ...
انا هفكر واشوف انا ممكن اعمل اية في نهاية قصة الجاز دي ...برغم اني وانا بقرأها فكرت كدة في نهاية معينة بس حسيتها هتكون تقليدية جدا وانا مش حابة كدة ...عموما ربنا يسهل واقدر افكر في حاجة اكمل بيها القصة
دمت بخير

رحــــيـل said...

ههههههههههههه
خلاص يا احمد انا هرسمها بس لما تبقى تلاقى ليها تكملة
:)

محمد التركى said...

السلامو عليكم
أحمد
أنا أول مره أزور المدونه الرائعه ديه بجد أنا مش عارف ياعنى لو كنت ماشفتكش وعرفتك فى اللقاء التدوينى كنت هتحرم من مدونتك الجميله ديه
مش معقول

أنا سعيد جدا انى عرفت شخصيه مبهره جدا زايك ياصباغ
بجد انته شخصيه مؤثره فى كل اللى حوليها
وانا شفت قد ايه الناس كلها بتحبك وبتسأل عنك
بجد انته شخصيه قمه فى الادب والاخلاق
والاحترام
وكمان دمك خفيف جدا جدا جدا

أنا سعيد انى عرفتك وربنا يديم الود
ونتقابل تانى وتالت وميت مره كمان

تحياتى لشخصك الطيب

محمـــد التركـــى

gogo!sf said...

ايه بقى شغل الافلام العربى دى يا سى الاستاذ احمد لاء مش بحب كده خالص

خليك واضح وصريح كده عشان مش ازعل منك
المهم انا هكملها بجد وهقولك باقى القصه اصل انا بحب القصص اوى وبحب اخمن حاجات غريبه كده مش عارفه ليه تحس انى معقده ههههههههههه

بس افترضنا انها طلعت زى ما انت كاتبها هتهدينى بايه يا ترى هههههههه مهو مش ببلاش يعنى يا احمد مش كفايه هوجع دماغك وابوظهالك بقصه غريبه يبقى ببلاش كمان ههههههههههه

ahmed said...

دي اول مرة ادخل المدونة وانا دخلتها لما لقيت حكاية القصة اللي عايزنا نكملها اصل انا كنت ناوية اعمل في مدونتي نفس الشيء بس لما لقيت اني محتارة في نهاية قصة وقلت اكتب لها نهاية واشوف لو حد كتب ليها نهاية تانية ...
انا هفكر واشوف انا ممكن اعمل اية في نهاية قصة الجاز دي ...برغم اني وانا بقرأها فكرت كدة في نهاية معينة بس حسيتها هتكون تقليدية جدا وانا مش حابة كدة ...عموما ربنا يسهل واقدر افكر في حاجة اكمل بيها القصة

ali said...

خليك واضح وصريح كده عشان مش ازعل منك
المهم انا هكملها بجد وهقولك باقى القصه اصل انا بحب القصص اوى وبحب اخمن حاجات غريبه كده مش عارفه ليه تحس انى معقده ههههههههههه

zaid said...

أنا سعيد جدا انى عرفت شخصيه مبهره جدا زايك ياصباغ
بجد انته شخصيه مؤثره فى كل اللى حوليها
وانا شفت قد ايه الناس كلها بتحبك وبتسأل عنك
بجد انته شخصيه قمه فى الادب والاخلاق
والاحترام
وكمان دمك خفيف جدا جدا جدا

قمم التميز said...

شركة تنظيف بالدمام

شركة تنظيف خزانات بالدمام

شركة تنظيف منازل بالدمام

شركة تنظيف فلل بالدمام

شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام

شركة جلى بلاط بالدمام

شركة تسليك مجارى بالدمام

شركة نظافة بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركة رش مبيدات بالدمام

شركة كشف تسربات المياه بالدمام

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة تنظيف موكيت بالدمام

شركة تنظيف مجالس بالدمام

شركة تنظيف بيوت بالدمام

شركة تنظيف سجاد بالدمام

شركة تنظيف كنب بالدمام

شركة تنظيف مسابح بالدمام

قمم التميز said...


شركة تنظيف بالخبر

شركة تنظيف بيوت بالخبر

شركة تنظيف مجالس بالخبر

شركة تنظيف شقق بالخبر

شركة تنظيف خزانات بالخبر

شركة تنظيف منازل بالخبر

شركة تنظيف فلل بالخبر

شركة مكافحة النمل الابيض بالخبر

شركة تسليك مجارى بالخبر

شركة نظافة بالخبر

شركة كشف تسربات المياه بالخبر

شركة تنظيف سجاد بالخبر

شركة تنظيف كنب بالخبر

شركة تنظيف موكيت بالخبر

شركة تنظيف مسابح بالخبر

شركة عزل اسطح بالخبر

شركة عزل خزانات بالخبر