خالو أحمد الصباغ

مدونة أحمد الصباغ ترحب بكم .. من الآن لكى تستطيع أن تعبر عن أرائك وغضبك من الاحتلال ومن النظام الحاكم .. فعليك أن تمتلك مدونة .. وحجر .. وحذاء Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed....Welcome to my blog! Here you will find all things about me.. i am 31 years Egyptian Blogger .. i blogging on journalism, Poetry, Caricature, Photography, Arts, Sports.. The main ait for me is to connecting people and to discover myself..Ahmed

Feb 25, 2010

أخــلاق الناس الطـوال

يتعرض البنى أدم الطويل خلال حياته للبهدلة والشحططة والتريقة على يد المخلوقات القصيرة، تتراوح ذلك العدوان مابين التهزيق والمداعبة. وتبدأ بإحترامه باللقب الأشهر فى التاريخ لكل بنى أدم طويل وهو.. أبو طويلة.

وعلى عكس المفترض من أن الأشياء الضخمة تنال المزيد من الأحترام، مثلاً الجبال نقف أمام أرتفاعها العظيم منبهرين، وناطحات السحاب نتأمل صورها بدهشة وسحر، فإن ما يحدث مع الكائن الطويل هو أنه يتقبل السخرية والتهزيق فى شموخ.

وما ان تنتهى مرحلة (أبو طويلة) التى تستمر خلال أيام المدرسة، حتى تبدأ المخلوقات القصيرة فى الاستعانة بإفيهات محفوظة.. (اتنين قصيرين فى بعض-الناس بتاكل عشان تطخن وانت بتاكل عشان تطول- هتعمل تمثال رمسيس علينا) وهكذا.

ثم يعبر البنى آدم الطويل مرحلة المراهقة والطفولة حتى يدخل على مرحلة تتسم بمزيد من الاحترام، بحيث يتم بهدلته بطرق أخرى أكثر عملية، فتجد أن الأم تتعامل مع ابنها الطويل على إنه (إيد مقشة) أو (سلم خشب) ويبدأ جميع أفراد الاسرة فى استخدامه لمناولة الأشياء العالية من فوق الدولاب وتغيير اللمبات المحروقة وتنظيف السقف وخلافه، وتبدأ الملامح الفلبيبنية فى الظهور عليه.

إلى هنا فهذه البهدلة هى بهدلة بفعل البشر، أما البهدلة بفعل الطبيعة فتبدأ عندما يستلقى البنى أدم الطويل فى سريره فيكتشف أن جميع مقاسات السراير فى العالم هى مقاسات  Standard ولم يوضع فى الحسبان طوله الزائد الغير مبرر، فيضطر لأن ينام على السرير بطريقة (سمبوكة) بحيث تكون رأسه فى شمال شرق السرير وأقدامه فى جنوب غربه، أو ينام منكمش الرجلين مطأطأ الرأس.

ثم.. الأتوبيس هو مأساة كل طويل على وجه البسيطة، وقوفاً أو جلوسأ، خصوصاً المينى باص اللعين، يواجه الواقفون فى الأوتوبيس مشكلة (عرضية) فقط بحث إذا دبر البنى أدم القصير مساحة كافيه لوقوفه كان ذلك إيذاناً بالنجاح وسبباً للإستمتاع بباقى الرحلة بالوقوف المستقر، أم البنى آدم الطويل فيواجه مشكلة (طولية عرضية) مزودوجة، ما أن يكفل لقدمه مساحة كافية للوقوف حتى يكتشف أن رأسة بتترزع فى السقف ويضطر لإكمال المشوار منحنياً.

وإذا كان سعيد الحظ وإتيحت فرصة الجلوس له، فيكتشف بأن الجلسة غير مريحة بالمرة وأن أقدامه الطويلة صنعت أزمة لم يضعها مصمم الأوتوبيس فى الحسبان.

ثم يبتسم الزمان للبنى آدم الطويل، فيدخل مرحلة الحب والجواز ويكتشف أن (الطول له هيبة) وأن البنات تحب الشاب الطويل (مش دايماً والله – إنظر الشكل) ، فيبدأ فى الأنزحة على خلق الله، وما أن يرى شخصاً قصيراً حتى يخرج فيه كبت وبهدلة السنين، ويستقبله بإبتسامة واسعة قائلاً: وانت فين بقيتك؟

أحمد الصباغ

Feb 24, 2010

Feb 19, 2010

أهم أحداث الإسبوع


إنتهى معرض الكتاب يوم السبت..
ذلك المعرض الذى شهد الحدث الأكبر (طبعاً بالنسبة لى) وصدور كتاب الضرب فى الميّت خلال المعرض وردود الأفعال المشجعة والجميلة تجاه الكتاب وتحولى من زائر قارئ إلى زائر كاتب، وهو تحول نفسى لا أكثر، فقد مارست كل الطقوس السنوية من أكل ساندوتشات وتقابل مع الأصدقاء (كإننا فى جنينة الفسطاط بالظبط) ثم أخيراً إشتريت مجموعة لا بأس بها من الكتب.
حققت حلمى بإمتلاك (البداية والنهاية) لإبن كثير، وأشبعت رغبتى بالحصول على النسخة الأولى من رفوف دار الشروق من كتاب (ضحك مجروح) لبلال فضل، وأعدت إكتشاف (إبراهيم عبد القادر المازنى) بمجموعة كتب جعلتنى أعشقه حتى النخاج.
الكتاب الذى لم أصدق نفسى وأنا أراه للمرة الثانية بعد خمسة وعشرين عاماً، هو ذلك الكتاب الذى إشتريته من سور الإزبكية وانا فى الخامسة من عمرى ولازالت يدى تتشعبط فى يد أختى التى كثيراً ما كانت (تجرنى) خلفها إلى سوق الكتب والمجلات القديمة، وكان هذا الكتاب هو أول كلمات تلقى فى صفحة رأسى البيضاء، ثم ضاع الكتاب (وكان مجموعة قصصية رائعة)، وظللت طوال سنوات أبحث عن نسخة أخرى حتى تخيلت أننى أحلم وأنها حالة (ديجافو) طفولية بلهاء.. وفى سور الإزبكية هذا العام.. وجدت الكتاب أمامى.. وكانت مفاجأة سارة.. والآن أعيد قراءته.. فلا تندهش صديقى العزيز إن وجدتنى (أحبو) أو أتناول (مصاصة) فى نشوة أو إذا صرخت فيك طالباً إمبو.

عاد البرادعى..
عاد كما يعود الفاتحين واستقبلوه فى المطار إستقبال الظافر العائد لتوّه من موقعة حربية وأنزلوه منزلة الفارس الملطخةُ يده بالدماء، رغم أن الحقيقة أن يده (وبؤة) ملطخة بشعارات جميلة جداً تتناسب مع تلك الأيام المفترجة بما فيها من فلانتين ومولد النبى.

كنت أتمنى أن يكون حبنا للبرادعى نابع من مواقف قوية ونبيلة إتخذها أيام ما كان رئيساً لوكالة الطاقة الذرية،وأن يكون فخرنا بأنه الذى رفض إمتلاك إسرائيل أسلحة نووية، لا بمساندةأمريكا فى حملتها ضد إيران وقنبلتها المزعومة.. بحيث أستطيع أن أجزم أنه يتميز عن غيره بحنجرة ممتازة، وأن كل المعارضين أصبحوا سواءاً، وأن الحزب الحاكم إستطاع أن يوفر آلاف من فرص العمل للشباب والكبار، وذلك بجعل المعارضة سبوبة ولقمة عيش جيدة.

وعاد جثمان الشاب احمد ممدوح من ميلانو محمولاً فى تابوت.. بعد أن قتله مواطن من جمهورية الدومنيك، وكالعادة أهانته حياً فلم يجد فرصة عمل وأكرمته ميتاً فأقيمت له جنازة شعبية مهيبة له، وهو الذى يدل على أن مصر تحترم الموتى أكثر من الأحياء.

أحمد الصباغ

Feb 16, 2010

صور من حفل توقيع الضرب فى الميت

أسعدنى جداً وشرفنى حضور عدد كبير من الأصدقاء والزملاء والكُتّاب
وأسعدنى إمتلاء جناحى دار ليلى ودار أكتب فى حفلتى التوقيع بمعرض الكتاب
وصور الحفلتين بعدسة الفنان : أحمد هندى
الأولى : السبت 6/2/20101 إستضافاتها دار ليلى
الثانية : الخميس 11/2/2010 إستضافتها دار أكتب
ألف شكر وتحية وتقدير لكل من شرفنى بزيارته أو بتعليقه أو بتهنئة أو بمودّة أو بأمنيات طيبة أو دعوات صادقة

أحمد الصباغ

Feb 14, 2010

فى عيد الحب .. شاب ينتحر تحت عجلات المترو

والمترو إتعطل فوق الربع ساعة
السؤال هنا
هو عمل كدة بسبب عيد الحب؟ ولا دى مجرد مصادفة؟

Feb 9, 2010

حفل توقيع كتب دار المصرى فى معرض الكتاب - الخميس بصالة 3 علوى

حفل توقيع كتب دار المصرى
بمعرض القاهرة الدولى للكتاب الدورة الثانية والأربعين 2010
الخميس - الساعة الخامسة مساءاً - بجناح دار أكتب - صالة 3 علوى

الكتب الآتية
يا وظيفة ما تمت - مايكل محسن
أحبنى لتعرف من أنا - إيناس حليم ولبنى غانم
الضرب فى الميت - أحمد الصباغ



إضغط هنا للذهاب إلى الإيفنت فى الفيسبوك

Feb 4, 2010

توقيع كتاب الضرب فى الميت

صباح الجمال على أجمل بشر فى الدنيا 
يوم السبت القادم الموافق 6 فبراير الساعة 4:30 عصراً 
هتشرف بتوقيع الكتاب
الضرب فى الميت
فى سراى كندا - دار ليلى
بجوار سراى ألمانيا وجناح الشروق وبوابة حداشر
أشوفكم على خير إن شاء الله
وده الإيفنت على الفيسبوك 

أحمد الصباغ

Feb 3, 2010

أين تجد كتاب (الضرب فى الميت) فى معرض الكتاب ؟


1
دار ليلى سراى كندا
(وانت داخل من البوابة الرئيسية بعد ما تسيب الشروق على ايديك الشمال بعدين سراى الجامعة الامريكية بعدين سرايا ألمانيا بعدين سرايا كندا تدخل هتلاقى دار ليلى على ايديك الشمال) 

2
دار أكتب صالة 3 علوى
(فى الشارع اللى قصاد المطاعم تالت مبنى على ايدك الشمال)

3
ودار شمس صالة 2 أرضى
(فى الشارع اللى قصاد المطاعم تانى مبنى على ايدك الشمال)

4
والعالمية للنشر والتوزيع المانيا ب بسرايا 6 بالمعرض


ملحوظة على سبيل التجويع : تتوافر بمطاعم المعرض ساندوتشات وبيتزا وحاجات حلوة، وامام المطاعم كشك بيبع قهوة عجب الكوباية باتنين جنيه،  كمان فى العرض المكشوف اللى هو سور الازبكية وممكن تلاقى فيه كتب بتدور عليها بقالك زمن وبأسعار مخفضة جداً..  ومتنساش تزو جناج الشروق الرائع والعبيكان وأطلس والذى منه.. إشترى وادعى لى 

Feb 2, 2010

إلى أحمد سوو

قد إيه حاسس بسعادة غامرة
مش عشان كلامك اللى يوزن تقله دهب فى حقى 
ومش عشان انت ابن منطقتى وجارى اللى بلجأ له فى اى لحظة بكون محتاجه فيها
ومش عشان اتخرجنا من مدرسة واحدة ورضعنا من (إجرام) واحد
ومش عشان اللى قال الكلام ده فنان حقيقى فاهم فن حقيقى وكلامه العادى بيشنع فن وحياة
ومش عشان انت شخصيتك محبوبة ولها قبول عند كل اللى يعرفوك

ولكن 
عشان دول كلهم 
وعشان فى عز ما الواحد شاف ناس ما يستحقوش ياخدو لقب ناس 
ألاقى حد زيك .. اعتقد إن لو ليا أخ ولد من أمى .. لا كان قال عنى الكلام ده .. ولا كنت أعزه المعزة دى .. ولا كان شاف تفاصيلى بالطريقة دى زى ما انت شوفتها 
صحيح انا فرحان بالكتاب جداً
لكن مش هكدب لو قولت ان فرحتى بالكتاب هى جزء من فرحتى إن فى ناس لسه نضيفة وبيضا من جوا 
واللى عاجبنى أكتر ان كل الاحداث اللى ذكرتها متسجلة بردو فى دماغى وفاكرها لحظة بلحظة.. ومش بس دى .. لكن أغلب قعداتنا مع بعض فاكر تفاصيلها .. وده لاننا عمرنا ما قعدنا ساكتين .. ياراجل ده احنا ما رحمناش القطط .. ده انا مش هنسى ابدا يوم ما كنا فى المعادى وكان فى قطيع كلاب بيطارد كلب شايل فى بقه عضمة .. وانت وقفت تترقب الكلب هيعمل ايه.. وكإنك كنت متوقع .. وبالفعل الكلب راح مهوهو عليهم .. وراحت العضمة واقعة من بقه .. وراحت الكلاب واخده العضمة وطلعوا يجروا 

انا بعتز بيك جداً يا احمد 
وبعتز اننا ولاد منطقة واحدة
وهقولك حاجة يمكن انت ما تاخدش بالك منها .. إن تشجيعك الدائم ووقوفك جنبى فى حاجات كتير كانت دايماً سبب لحاجات كتير انا بعتبرها نجاح وتوفيق من الله..

ابن منطقتك واخوك 
احمد